Út Párizsba - a 103. Tour de France előzetese
Július 2-án 103. alkalommal veszi kezdetét a világ egyik legnézettebb sporteseménye, az országúti kerékpározás elitversenye, a sokak által szeretett, ám mindenki által ismert Tour de France. Mintegy kétszáz versenyző három héten át 3535 kilométert tesz meg Normandiából indulva, további három országot érintve azért, hogy július 24-én részesüljön a neki járó dicsőségben a párizsi Champs Élysées-n. Előzetesünkben kivesézzük az útvonalat, a szakaszokat, az esélyeseket és szemezgetünk az érdekességekben. Az idei nyár második francia kalandjára felkészülni!
Útvonal, szakaszok
Száztizenhárom évvel ezelőtt, az első Tour de France útvonala mintegy 2500 kilométerre rúgott, és csak Franciaországot szelte át a karaván. Azóta a szisztéma - köszönhetően politikai, pénzügyi, reklámügyi és egyéb dolgoknak - alaposan megváltozott, szinte nincs olyan kiírás, mely ne lépne át határokon és ne látogatna meg más országokat. A 103. verseny 21 szakaszának 3535 kilométere Franciaország mellett érinti Andorra, Spanyolország és Svájc területét is - sok-sok új helyszínnel.
A viadalt szervező ASO döntése értelmében a Francia Kör első ízben indul az Alsó-Normandiához tartozó Manche régióból. A normandiai partraszállás a II. világháború egy fontos mozzanata volt, ahol a szövetséges erők új frontot nyitottak a németek elleni harcban. Erre az eseményre tekintettel már kezdésből az ország történelmének egyik ikonikus, ismert helyszínére látogat a Tour, a csütörtöki csapatbemutató során például harci kocsikkal fuvarozták a szombati rajtra váró versenyzőket a nézők elé.
A La Manche-csatorna leggyönyörűbb szigete, a mindössze ötven ember által lakott, ám bencés apátsága miatt a világörökség részének számító Mont Saint Michel adja a kezdő lökést a jó nevű pelotonnak, az első etap az erős széllel párhuzamosan a sprintereké lehet, másnap a Francia-középhegységben azonban már az összetett esélyeseknek kell figyelniük, Cherbourg-en-Cotentinben egy rövid, ámbár meredek kaptató alkotja a hajrát. Angers-ban, Limoges-ban, majd Montaubanban a sík karakterisztika miatt a gyorsaké a főszerep, az 5. és a 7. szakasz ellenben ugyancsak tartogathat meglepetéseket: előbbi során hullámvasút-szerű penzum végén kissé emelkedik a Le Lioran-i befutó, utóbbival megkezdődik maga a Tour, igaz, a Col d'Aspin első kategóriás emelkedője után még egy lejtmenet vár a kerekesekre.
Hasonlóan nehezen indul a második hét, bemutatkozik a Pireneusok: Pau és Bagneres-de-Luchon között négy hegy a program, többek között a kiemelt Col du Tourmalet-val. Másnap az idei viadal egyik, ha nem a legnehezebb és legjobban várt 184 kilométere következik, az első hegyi befutós spanyol-andorrai szakaszon a háromhetes viadalokról már jól ismert Arcalis a célállomás, 2240 méteren. A pihenőnapot a kis magasföldi országban tölti majd a mezőny, amely a 10., egyébiránt sprinteretapon itt éri el a legmagasabb tengerszint feletti magasságot: aki a Port d'Envalirára (2408 méter) elsőként ér fel, megkapja az Henri Desgrange-különdíjat és a vele járó 5000 eurós pénzösszeget is. Másnap a szeles Montpellier-ben újfent tömeges hajrá várható, de szükséges is lesz a pihenés a nagyágyúknak: a verseny szempontjából két döntő szakasz lehet a 12. és 13.
Július 14-én, a Bastille ostromának napján, az ország nemzeti ünnepén Mont Ventoux: frenetikus párosítás, hát még ha egy francia nyer majd! A 15,7 kilométeres, átlagban 8,8%-os "kopasz hegy" alaposan megrostálhatja az esélyesek táborát, akikre (ha ez nem lenne elég...) másnap egy 37,5 kilométer hosszú, dimbes-dombos időfutam vár. Átvezető szakasz a Rhone folyó mentén, majd egy brutális, illetve egy könnyebb nap alkotja a második hét végét. Bourge-en-Bresse és Culoz között fel-le ingázás harmadik, második, első és kiemelt kategóriás hegyekkel, majd egy különleges, sík etap Svájc fővárosába, Bernbe: lesz mit nézni, annyi szent.
A pihenőnap után, a harmadik hét elején is az alpesi országban, egyben a Jura-hegységben és az Alpokban marad a karaván - mely elhalad például az UCI központjánál, Aigle-ben is -, a Mont Blanc árnyékában, az Emosson-tónál és környékén kegyetlen nehéz utolsó 30 kilométer az, melyet a szervezők tűztek, de aki meg szeretné nyerni a viadalt, annak egészen Párizsig csúcsformában, mindenre készen kell állnia. Szűk huszonnégy órával később, Sallanches és Megéve között mindenki egymaga dönt a sorsáról; a 17 kilométeres hegyi kronót aztán még két, záró tűzijáték követi. Saint-Gervais, majd Morzine emelkedőivel már tudatja, ki nyerte az idei Tourt. A párizsi pezsgőzés a naplementében aztán már csak hab a tortán...
Mini szintrajzos útvonal: brutális Tournak nézünk elébe (teljes útvonal itt!)
Esélyesek, csapatok
S hogy ki az a 22 csapat 198 bringása, akik a három hét főszereplői lesznek, akiket tízmillióan követnek majd az utak mentén? Első, esélylatolgató cikkünkben kitértünk a három legnagyobb összetett-esélyesre, akik a sárga trikóért és az ezzel járó félmillió eurós pénzdíjért, na meg természetesen az örök dicsőségért versenybe szállnak; ezúttal minden trikó-favoritot számításba véve nézzük, kik lehetnek a 2016-os Tour sztárjai, meghatározó egyéniségei.
A maillot jaune-ért, azaz az összetett elsőségéért folyó csatározás első számú aspiránsa a címvédő, Chris Froome. A Team Sky brit kiválósága a Critérium du Dauphiné győzelmével hangolt a Francia Körre, azzal a reményekkel, hogy Párizsban harmadjára is megízleli a siker ízét. A felkészülés tökéletesen sikerült, az útvonal kedvez neki, csapata pedig fantasztikus: segítői táborát öt kiváló hegyimen társa, Geraint Thomas, Mikel Landa, Sergio Henao, Mikel Nieve és Wout Poels alkotja. Nincs érv, mely ellene szól, talán egyik évben sem volt annyi esélye, mint most.
Kihívói természetesen akadnak. Alberto Contadorra és Nairo Quintanára már kitértünk, a spanyol karrierjében talán utoljára küzdhet reálisan a dobogó legfelső fokáért júliusban, Roman Kreuzigerrel, Rafal Majkával és Robert Kiserlovskival Tinkoffos fedélzetén megmutathatja, képes még kiugró eredményre. Quintana tavasszal kitűnő formát mutatott, megnyerte a Katalán és a Romandiai Kört is, a tavalyi második helyéből idén a Giro-3. Alejandro Valverde, Daniel Moreno és az Izagirre-testvérek közreműködésével akár elsőt varázsolhat, bár a Movistarosnak ehhez jól kell teljesítenie az időfutamokon - nem biztos, hogy a meredekeken szerzett esetleges fór elég lesz a nála sokkalta erősebb kronósokkal szemben.
A "második vonalat" képviseli a tavalyi Vuelta a Espana bajnoka, a pályafutása első Tourján startoló Fabio Aru, aki megkapta a kapitányi pozíciót az Astanánál, no meg Vincenzo Nibalit, aki esetlegesen a viadal első számú favoritja lehet, ha Giro-formáját és 2014-es Tour-énjét reprodukálja. Szintén érdekes kettőst alkothat a BMC-nél Richie Porte és Tejay van Garderen, az első napok után derül majd ki, melyikük a valódi vezér. Az amerikai egyébként a franciákkal együtt meglepetéseket okozhat, gondolva itt a lassan-lassan magát időfutam-specialistává kinövő Thibaut Pinot-ra (FDJ.fr), a nagy hegyeket egyre jobban kedvelő, Domenico Pozzovivo által támogatott Romain Bardet-ra (Ag2r), a Svájci Körön remekelő Warren Barguilra (Giant-Alpecin) vagy Pierre Rolland-ra (Cannondale). Kíváncsian várjuk a három holland, Bauke Mollema (Trek-Segafredo), a Girón fel-felvillanó Tom Dumoulin (Giant-Alpecin) és Wilco Kelderman (LottoNL-Jumbo), a két Etixx-QuickStepes, Julian Alaphilippe és Dan Martin, Daniel Navarro (Cofidis), Jarlinson Pantano (IAM), Rui Costa (Lampre-Merida), valamint az új társszponzort, mezt és felszerelést kapó, ezúttal sötétkékben figyelendő Orica-BikeExhange első embere, Adam Yates szereplését - hogy a Katyusa izgalmas triójáról, Joaquim Rodriguezről, Jürgen van den Broeckról és Ilnur Zakarinról ne is beszéljünk - 37 éves Purito pályafutása egyik utolsó esélye lehet a mostani.
Óriási harc lesz a zöld mezért a sprinterek között, ez szintén borítékolható. A világbajnok Peter Sagan (Tinkoff-Saxo) a szivárványos trikóban zsinórban ötödik pontversenyes győzelmét hajthatja be, már ha ezúttal is úgy villog a dombosabb etapokon, a részhajráknál, valamint szökésekben, mint az utóbbi esztendőkben. Gyorsaságában bízhat az Etixx-QuickStepnél klasszisát hegyező Marcel Kittel és a német bajnokságon őt alaposan elverő bivalyerős "Gorilla", André Greipel (Lotto-Soudal), valamint az utóbbi időben gyengécske Alexander Kristoff (Katyusa) és a sérüléséből úgy-ahogy felépülő John Degenkolb (Giant-Alpecin), a hazaiak reménysége, Bryan Coquard (Direct Energie), illetőleg Michael Matthews (Orica-BikeExchange) is. S hogy ki az, akikre nagyon oda kell figyelni? A Dimension Data sprinteralakulatára. Mark Renshaw és Bernhard Eisel személyében a világ két, talán legjobb felvezetője áll Mark Cavendish rendelkezésére. Manxman azonban saját elmondása szerint sem tudja pontosan, hogy van jelenleg, s ez az utóbbi időszakára úgy en bloc elmondható. A riói olimpiára, a pályaversenyekre készül, ennek ellenére nem lepődnénk meg, ha újra alázná riválisait az utolsó métereken. Ha nem neki, hát Edvald Boasson Hagennek dolgozhatnak Renshaw-ék, a norvég kiváló erőben van, magára talált az afrikai gárdánál - testfelépítése, stílusa alapján nem lepődnénk meg, ha személyében Sagannak valódi kihívója akad ezúttal.
Sagan és Contador a csapatbemutatón
A figyelem középpontjába kerülhet a fentebb felsoroltakon kívül a pályafutása utolsó Tourjára készülő Trekes páros, Fabian Cancellara és Frank Schleck, a mindig üde színfoltot jelentő Greg van Avermaet (BMC), a Francia Körre magát rendre felszívó nemzeti hős, Tony Gallopin és csapattársa, a zsinórban 15. (!) GrandTourjára készülő, sztahanovista Adam Hansen (Lotto-Soudal), a két rendkívül kedvelt és szeretett francia, Sylvain Chavanel és Thomas Voeckler (Direct Energie), az Orica támadó-sprintelő-hegyimenő triója, Simon Gerrans, Michael Albasini és Ruben Plaza, valamint az időfutammenők közül Rohan Dennis (BMC) és az a Tony Martin (Etixx-QuickStep), akit vélhetően jobban hasznosít idén csapata a sík részeken vagy szökéseknél, mint az időfutamokon.
Minden és mindenki készen áll? Akkor mehet a menet, tekerésre felkészülni, kezdődjön a három hétig tartó őrület! Allez, Tour de France!
A képek forrásai: www.euronews.com, www.cyclingnews.com, www.cyclingfever.com, www.brunchnews.com, www.allbikesports.com, www.inrng.com/tour, www.bicycling.com, www.cyclingweekly.co.uk