Jönnek! – ismét a Ringen a Száguldó Cirkusz
Elérkezett a hét, amire minden magyar Forma-1 rajongó várt: a Magyar-nagydíj hete! Immáron 31. alkalommal ismét ellátogat hazánkba a Száguldó Cirkusz mezőnye, ezért számos F1-es tartalommal készülünk, elsőként nézzük meg, mi történt a szezon eddigi 10 versenyhétvégéjén!
Ausztrália
„Olyan lesz a boxutca, mint egy szupermarket parkolója” – Maurizio Arrivabene
Egy új kvalifikációs szisztémával vágott neki a 2016-os idénynek a Forma-1 mezőnye, melynek az izgalmak fokozása lett volna a célja, ehelyett az időmérő ellaposodása történt azáltal, hogy a Q3-ban az utolsó 3 percben nem volt autó a pályán az ehhez a szisztémához túl kevésnek bizonyuló gumimennyiség következtében. A pole-t így a vb-címvédő Lewis Hamilton szerezte meg csapattársa, az egyetlen Q3-as körébe belehibázó Nico Rosberggel szemben, a harmadik helyről Sebastian Vettel vághatott neki a futamnak. Arról, hogy mekkora telített betli lett az új időmérős rendszer, mi sem tesz nagyobb tanúbizonyságot, mint hogy még a futam előtt úgy döntöttek, visszaállnak a régi, - szerintem – jól bevált rendszerre.
Vasárnap az új rajtszabályoknak is köszönhetően (a kuplung fogáspontját tilos változtatni azt követően, hogy az autó kigördül a boxutcából, a rajtelektronika betiltása, és a rádiózás szigorítása) a Mercedesek rosszul rajtoltak, szemben Sebastian Vettellel és Kimi Raikönnennel, akik szenzációsan kapták el a pillanatot ezzel átugorva a két ezüstnyilat. A 17. körben Fernando Alonso és Esteban Gutierrez ütközött, így piros zászlóval félbeszakították a versenyt. A Ferrari rossz gumiválasztásának köszönhetően Vettel elbukta a versenyt, Raikönnen pedig kiesett. A harmadik helyre visszaeső német a végén még támadta Hamiltont, ám az utolsó előtti körben belehibázott, így maradt a Rosberg-Hamilton-Vettel sorrend a dobogón. Az újonc Haas csapat első számú versenyzője, Romain Grosjean a 6. helyre hozta be autóját. Erős kezdés ez az amerikaiaknak!
Bahrein
„Bottas úgy érkezett az egyes kanyarba, mint egy őrült!” – Niki Lauda
Az okosok úgy döntöttek, adnak még egy utolsó utáni esélyt az Ausztráliában siralmasan debütáló időmérős rendszernek, ám a kevés felhasználható abroncsmennyiségnek köszönhetően ezúttal sem volt fogyasztható a termék. Egy körön a Mercedesek továbbra is verhetetlennek látszottak, ismét Hamilton szállította a pole-t nekik, a Ferrari viszont bejelentkezett a még stabilabb második erő szerepére ezen a gyors pályán.
Sebastian Vettel ennél balszerencsésebb nem is lehetett volna: motorja már a felvezető körben elfüstölt. Hamilton rajtja ismét gyengére sikeredett, így az első kanyarban Rosberg fordult be először, és már nem is engedte ki a kezéből a vezető pozíciót. A brit gondjait tovább tetézte, hogy az első kanyarban ütközött Valteri Bottasszal, melynek következtében a címvédő megpördült. A Ferrari másik pilótája, Kimi Raikönnen kihasználta a lehetőséget, egy rossz rajt után Vettel és Hamilton balszerencséjének is köszönhetően a második helyen intette le őt a kockás zászló. Hamilton a harmadik helyre mentette a versenyt.
Nem mehetünk el szó nélkül Romain Grosjean mellett, aki ausztráliai 6. helye után most az 5. helyen ért célba újonc csapata autójában, valamint az Alonso helyére beugró belga Stoffel Vandoorne 10. helye szintén szenzáció, mert tartalékként beugorva ő lett a McLaren-Honda idei első pontszerzője.
Jön az új generáció!
Szomorú, de igaz, hogy lassan (talán 2-3 éven belül) véget ér az Alonso (34)-Button (36)-Hamilton (31)-Raikönnen (36)-Vettel (29)-féle aranygeneráció ideje a Forma-1-ben, jönnek a fiatalok! A Stoffel Vandoorne (24), Carlos Sainz (21), Pascal Wehrlein (21), Esteban Ocon (19) és Max Verstappen (18) nevével fémjelzett generáció legalább olyan tehetséges és nagyra tartott, mint a korábbi „garnitúrák”.
Kína
„Úgy jöttél, mint egy torpedó!” – Sebastian Vettel
Shanghaiban már tényleg a régi rendszer szerint zajlott a szombati kvali, melyet Rosberg nyert meg, és mivel csapattársa műszaki hiba miatt csak a rajtrács végéről tudott elindulni, tulajdonképpen ajándék pole-hoz juttatva a németet, akinek ezt vasárnap sikerült futamgyőzelemre váltania. Mivel Daniel Ricciardo beférkőzött a Ferrarik elé a Q3-ban, így ismét a második sorból várhatta a piros lámpák kialvását a Raikönnen-Vettel duó.
Rosberg jól jött el a rajtnál, Raikönnen és Vettel ütköztek, köszönhetően Daniil Kvyat hiper-agresszív manőverének. A 3. körben Ricciardo defektet kapott, a szétszóródó gumicafatok miatt jött a safety car. Az újraindítás után Felipe Massa haladt Rosberg mögött, a brazil végül a 6. helyen ért célba. Az élmenők számára a nagy mentések futama volt ez: Vettel a baleset után visszacsúszott a 15. helyre, innen tudott felkapaszkodni a dobogóra, melynek legalsó fokára a torpedó Daniil Kvyat állhatott fel. Raikönnen a 15. körben még az utolsó helyen állt, ám végül az 5.helyre hozta be a másik tűzpiros járgányt. Nagyot ment Hamilton is, aki nem elég, hogy az utolsó helyről vágott neki az 56 körös futamnak, az elején még ütközött is Felipe Nasrrel, melynek hatására be kellett mennie új első szárnyért, ám a brit mindezek dacára a 7. helyig fel tudta magát tornázni.
Oroszország
„Életem legrosszabb első köre volt, általában tanulok az ilyen esetekből.” – Daniil Kvyat
Ennél simább hétvégét álmodni sem mert magának Nico Rosberg! Zsinórban hetedik győzelmével a vonatkozó rangsorban beérte Alberto Ascarit (1952-53) és Michael Schumachert (2004), a legtöbb zsinórban megnyert futam rekordja Vettel nevéhez fűződik, aki a 2013-as évad utolsó kilenc versenyén nem talált legyőzőre. Illusztris társaság, annyi szent! Továbbá a német csatlakozott ahhoz a 23 pilótához, aki korábban egyazon hétvégén képes volt a pole-ból indulva a leggyorsabb kört megfutva rajt-cél győzelemmel megnyerni egy futamot 43 pontos előnyre szert téve ezzel az ismét balszerencsés Hamiltonnal szemben: a brit hiába jött fel a 10. helyről a másodikra, a hűtővizének nyomásának problémái miatt vissza kellett vennie. Ki gondolta volna, hogy ekkora fór után mindössze egy pont lesz a különbség kettejük között a Hungaroring előtt…
Tovább folytatódott Kvyat vesszőfutása, ezúttal már tényleg az ő hibájából került a rajt után partvonalon túlra Vettel és Ricciardo is. A Red Bullnak ez csak ürügy volt, hogy Max Verstappent már a következő Grand Prix-re átültesse első számú autójába, az orosz pedig visszatért a Toro Rossohoz. Közben a Renault – Kevin Magnussen révén – megszerezte első pontjait visszatérése után, valamint megvolt a McLaren-Honda első dupla-pontszerzése is, Alonso a 6., Button a 10. helyen futott be.
Spanyolország
„A munkám eddig tartott , Max a helyére került!” – Jos Verstappen
A spanyol pályát a rengeteg teszt miatt mindenki úgy ismeri, mint a tenyerét, éppen ezért szinte mindig reális képet ad arról, hogy mire számíthatunk a szezon európai részében. A Mercedes 1. sor nem is okozott meglepetést, az már annál inkább, hogy a 2. sorba a két Red Bull került, a jól rajtoló Ferrarikat a 3. sorba taszítva. A futam aztán majdnem 10/10-esre sikeredett!
A két Mercedes – rossz szokásával szemben – jól kapta el a rajtot, talán túl jól is… Az első szektor végénél Rosberg haladt elöl, befelé húzódott, mert a belső íven szeretett volna elfordulni, azonban autója valami miatt megtorpant, így Hamilton valamivel nagyobb „rössel” szintén a belső ív felé kezdett húzódni, ám le kellett hajtania a pályáról, aminek következtében autója keresztbe állt, és irányíthatatlanul Rosberg Mercijébe csapódott, mindkettő ezüst nyíl vesztét okozva ezzel. Versenybaleset, egyikük sem hibás!
A baleset után Ricciardo vette át az éllovas szerepét, az ausztrál azonban rossz taktikát kapott a Red Bulltól, de legalább annyit elértek, hogy Vettel is kiálljon kereket cserélni, amivel Max Verstappen került nyerő pozícióba, aki élt is a lehetőséggel, hiába támadta őt több, mint 15 körön át Raikönnen, a 18 éves és 228 napos holland minden idők legfiatalabb futamgyőztese lett majd’ három évvel megjavítva Vettel ezen rekordját (21 év, 73 nap). Hollandia lett a 22. ország, mely futamot tudott nyerni az F1-ben!
Végre csata volt az első helyért, és nem csak egy csapat részvételével! A verseny felejthetetlenségét a harmadik helyért küzdő Ricciardo és Vettel is tovább fokozta, akik sokkal látványosabban gyepálták egymást, ez Ricciardonak egy defekttel zárult, így a négyszeres világbajnok lett a harmadik!
Monaco
„Úgy érzem magam, mint akin áthajtott egy tizennyolc kerekű kamion!” – Daniel Ricciardo
Ez bizony Daniel Ricciardo hétvégéje volt! Vagyis lehetett volna, ha csapata nem baltázza el a boxkiállását. A Red Bull valami elképesztően amatőr hibának köszönhetően (nem voltak kint a kerekek, amikor az ausztrál a boxba hajtott) megajándékozta Lewis Hamiltont egy győzelemmel, ami különösen sokat ért Rosberg autójának gyengesége miatt. Igen, most mondhatnánk, hogy Hamilton nagyszerűt húzott azzal, hogy kihagyta az intermediate szakaszt és egyből slick gumikra váltva 46 kört teljesített ugyanazon a szetten, ám ez csak kb. 25 %-ban járult hozzá ahhoz, hogy 2008 után ismét ő álljon fel a dobogó legfelső fokára a hercegségben!
Max Verstappen az időmérőn és a futamon is megtörte a Red Bullt, így futamgyőzelme után most csúnyán leszerepelt a holland. Sergio Pérez remekül védekezett Vettellel szemben, így a mexikói először állhatott fel a dobogóra 2016-ban. Fernando Alonso újabb előkelő – ezúttal - 5. helye után azt hihettük, véget ért a spanyol pechszériája. Tévedtünk! Monaco és a Hungaroring között volt ugyan még négy verseny, ám egyiken sem sikerült pontot szereznie, kétszer még célba sem sikerült érnie, a másik két alkalommal egy 11. és egy 13. helyet sikerült összekuporgatnia.
Kanada
„Egy sirálypár elhatározta, hogy öngyilkosságot követ el, de nem voltam partner ebben” – Sebastian Vettel
Montreal Margit-szigetén rendre izgalmas és jó versenyek szoktak lenni, idén is jobb volt az átlagosnál, ám az igazi tűzijáték elmaradt. Szombaton a két Mercedes között mindössze 62 ezred másodperc döntött Hamilton javára, majd a brit a rajtnál kiterelte pályáról Rosberget, aki e manőver után a 10. helyre esett vissza, ahonnan már csak az 5. helyig tudott felzárkózni, így a különbség kettejük között kilenc pontra csökkent.
Monacoban a Red Bull, Kanadában a Ferrari taktikázta el magát, újabb győzelemhez segítve ezzel a nem-rászoruló Mercedest. Vettel megint lerajtolta Hamiltonékat, ám csapata eggyel többször hívta őt ki kerékcserére, mint a britet, aki ismét köszönte szépen a lehetőséget és ezt az ajándékot is kicsomagolta. Valteri Bottas megszerezte eddigi egyetlen dobogóját az idényben, a Williams egy kiállásos taktikája kifizetődött.
Azerbajdzsán (Európa-nagydíj HA-HA-HA)
„Beültetnek minket egy űrhajóba és semmilyen információt nem közölnek velünk!” – Fernando Alonso
A debütáló bakui pályán Hamilton ismét megkönnyítette Rosberg dolgát, miután az időmérőn a falnak csapta a Mercedest, ami miatt csak a 10. helyről indulhatott vasárnap. Ha Pérez nem kap váltócsere miatt öt helyes rajtbüntetést, akkor ő vághatott volna neki a második rajtkockából az első nem európai Európa-nagydíjnak, így Vettel kapott egy esélyt, ám nem tudta úgy elkapni a rajtot, hogy Rosberg elé kerüljön, aki így sima rajt-cél győzelmet aratva hozta a kötelezőt.
Monaco után ismét dobogóra állhatott Sergio Pérez, kihasználva a Mercedes-motor adottságait. A látvány csak a pályán kívül volt meg az Óváros és a felhőkarcolók impozáns látványának köszönhetően, a pályán az öt legerősebb csapat két-két pilótájának vasárnap már nem okozott különösebb gondot a pálya, így debütálásként a szezon első felének második legunalmasabb futamát hozta az „olajország” történetének első nagydíja.
Ausztria
„A belső íven voltam, ilyenkor én diktálok!” – Nico Rosberg
Miután Rosberg és Vettel autójában is váltót kellett cserélni, Nico Hülkenberg rajtolhatott Lewis Hamilton mellől az első sorból az Alpokban. A Force India pilótájának a 2010-es Brazíliában szerzett pole-ja óta nem volt ilyen előkelő rajtpozíciója, ám a Le Mans-i 24 órás győztes német ezúttal sem tudott élni a lehetőséggel, a futam során folyamatosan veszítette a pozíciókat, végül hét körrel a leintés előtt feladni kényszerült a versenyt.
Kyatot még az ág is húzza! Írásunk korábbi szakaszában már olvashattátok, hogyan került egy szinttel lejjebb, erre az osztrák kvalifikációban még rájött, hogy a célegyenesre ráfordító dupla jobbost szélesen vette, így kitört a futóműve és tehetetlenül csúszott be a kavicságyba. Igen, ez még pont egy olyan pálya, ahol nincs leaszfaltozva a bukótér, ami így jobban bünteti a versenyzői hibát. Sajnálom ugyan Kvyatot, de örülök, hogy van még ilyen pálya. Amúgy enyhén felháborító számomra, hogy pl. tavaly előtt Monzában a Parabollica bukóterét is leaszfaltozták. Erről ennyit, az orosz bukását nem ez és nem is a sárga hurka-kerékvetők okozták, hanem a hagyományos pályához közelebb levő normális méretű rázókövek és a hatalmas oldalterhelés, ami abban a dupla jobbosban az autókat éri.
Hamiltonnak ezúttal nem jött be, hogy sokat vár a boxkiállással, ugyanis míg ő a használt ultralággyal szenvedett, addig a friss lágy szettel megtámogatott Rosberg folyamatosan jobb időket autózott csapattársánál, és miután a brit kiállt, a német átvette a vezetést. Majd jött az utolsó kör. Az első kanyar kigyorsításánál Rosberg megcsúszott, melynek következtében Hamilton tempóelőnyre tett szert. A második kanyarhoz érve Rosberg a belső ívet választotta, ám – Lauda és Wolf szerint fékhiba miatt – a kanyar közepén átcsúszott a másik ívre, így Hamiltont kiszorítva a bukótérre. A brit visszatérés közben kivágta a német gumiját, Hamiltonnak ez futamgyőzelmet ért, Rosberg pedig a defekt miatt a negyedik helyen cammogott be a célba, Max Verstappen és Kimi Raikönnen is el tudott menni mellette a hátralevő két szektorban.
Pascal Wehrlein valami elképesztően nagyot ment! A keretes részben már szóba hozott Manor-pilóta a 10. helyen célba érve megszerezte pályafutása első pontját. Jó ajánlólevél ez karrierje további részére a Mercedes pártfogásával az F1-be kerülő tehetségnek!
Nagy-Britannia
„A Mercedes pilótái népszerűbbek a karamboloktól, mint a győzelmektől!” – Bernie Ecclestone
Messze az év eddigi legunalmasabb futamát hozta az ismét nézőcsúcsokat döntögető Brit-nagydíj. Azt, hogy szombaton verhetetlen a Mercedes, megszokhattuk, Hamilton hazai pályán begyűjtött 55. pole-ja nem ért senkit váratlanul, ám ami vasárnap történt, az nem történik meg minden F1-es versenyen: ELALUDTAM FUTAM KÖZBEN!!! Velem ez nagyon ritkán történik, mondjuk kétévente egyszer. Kezdődött azzal, hogy a vizes aszfalt miatt a safety car mögött vágott neki az első köröknek a mezőny. Néhány csepp víz miatt! Értem én, hogy fontos a biztonság, de kezd a Forma-1 átesni a ló túloldalára! Ők gladiátorok, nem kislányok! Aki látta a Rush című filmet, mely – többek között - az 1976-os szezonról szólt, emlékezhet a záró futamra, melyet a mostaninál sokkal rosszabb körülmények között is normális rajtprocedúrával indítottak el – és ez csak egy példa a sok közül… A Halo-ról is megvan a véleményem, de ezt nem most fogom kifejteni!
Hamilton egyébként vasárnap is dominált, így hozta a kötelezőt, riválisa pedig a Tabu rádiós változatában hibázott egyet, így 18 helyett 15 ponttal távozott Silverstone-ból. Rosberg a Hungaroring után, a Hockenheimringen már csak ezért sem hibázhat, valamint azért sem, mert könnyen lehet, hogy hátránnyal érkezik meg hazájába. Még maradt ugyan egy pont előnye Hamiltonnal szemben, ám a magyar pálya sokkal inkább a britnek fekszik, legalábbis négy korábbi győzelme erről tanúskodik (2007, 2009, 2012, 2013), Rosberg még nem tudott győzni nálunk!
Habár nem úgy, ahogy szeretnénk, de eddig szoros a szezon! A Mercedes ugyanúgy dominál, mint a turbó korszakban eddig mindig, ám csak egy pont pilótái között a különbség. Az egyéni pontverseny harmadik helyéért és a második számú csapat címéért a Ferrari és a Red Bull között szintén kiélezett a harc, négyen 16 ponton belül vannak egymáshoz képest.
Így állunk tehát a Hungaroring előtt, reménykedjünk egy – az elmúlt két évhez hasonlóan - átlagon felüli hétvégében!
A képek forrása: facebook.com/Formula1/ + Twitter.com/F1